Biografi    Kunstneren    Muséer    Litteratur    Nyheter    Lenker    

Skiftarbeidere
Skiftarbeidere
1929
149x198
Foto: Klaus Jürgen Steinmetz, Hamburg

San Marco
San Marco
1961
6 stk 570x410
Foto: Jacques Lathion, Nasjonalgalleriet Oslo


Tyskland:

 
Materialbildet Morgen (1939).
Grafikk: Pan (1949),
Nattfugl (1949), tredelt metalltrykk.
 
Grafische Sammlung der Stadt Esslingen, Villa Merkel
 
Museet i Rolf Neschs fødeby har en variert samling av hans kunst, hovedsakelig grafikk. Her finnes bl.a. de to seksdelte metalltrykkseriene
Ragnhildrud (1952) og
San Marco,(Venezia) (1961-1962)
og IX tilstand av det tredelte fargemetalltrykket Den galne frå Chaillot (1950-1951).
 
Museet har tre litografier fra 1946/1947:
Dyr,
Figurer og
Inntog i Jerusalem.
 
Av eldre raderinger:
Versmann-kaien Hamburg ( ca 1922),
Nikolauskapelle Esslingen (før 1925),
Selvportrett i slåbrok (før 1925),
Steinbrudd ( 1925),
 
Tømmerhuggere ved bålet (1925),
Hüttenwerk Wasseralfingen (1928).
I samlingen finnes fire blad fra serien Karl Muck og hans orkester, Barmbek fra Hamburger Brücken, tre blad fra serien Sne, og Mann i robåt med levertønner og Fiskebåter mellom isfjell fra serien  Lofoten.
 
Blant nyere metalltrykk finnes
Matt sol (1953),
Dans (1956),
Vind (Todelt, 1955),
Fugl (1970?),
Hommage à Dürer (1971),
Mann med hestehode (1971) og
Hommage à Picasso (1972).
 
Museet eier trykkplatene til metalltrykkene
Fridolin (1955-1965) og
Heraldisk Gås (1960).
 
Malerier i museets eie:
Selvportrett (1922),
Landskap med gartneri (1923) og
Jernbanelinje (1923).
 
 
Ruder-Regatta auf der Alster (1929) Olje på lerret.
Grafikk: Rödingsmarkt fra serien Hamburgs broer (1932).
 
 
Museets Nesch-samling har sitt tyngdepunkt i kunstnerens tidlige grafikk, spesielt fra den periode Nesch bodde i Hamburg, som for eksempel raderingene
Skiftarbeidere (Schichtwechsel),
Ansicht aus dem Hamburger Hafen,
Treppe im Hafen fra 1929.
 
En annen temakrets rommes i fargeraderingene
Jazz,
Negerrevue og
Parkett (alle 1930).
 
Hamburger Kunsthalle eier alle 12 blad i serien St.Pauli (1931), samtlige 24 blad av den skjellsettende serien raderinger Karl Muck og hans orkester (1931) og dessuten alle trykkplatene til disse raderingene.
 
Museet har også to av trykkplatene til metalltrykkserien Hamburger Brücken (1932), men bare Landungsbrücken fra selve serien.
De store portrettraderingene av
Gustav Schiefler og
Rosa Schapire ( begge 1931) er sentrale i Neschs verk fra Hamburg.
 
Av senere grafikk eier museet bl.a.
Totenstille (1937) og
Trinity Church (1950-1951).
 
Materialbilder i museets eie:
Minotaurus (1952-1957),
Stadt (1957).
 
Skulptur:
Mädchen (Idol) (1939-1940).
 
 
Museet overtok 2002 som varig depot ca. 60 verk av Rolf Nesch. Verkene var en del av den såkalte ”Sammlung Bunte” med i alt 287 verk av kunstnere fra Hamburger Sezession. Samlingen ble kjøpt av Hamburger Sparkasse, og deponeringen var et ledd i bankens 175-års jubileum.
 
I museets Nesch-samling finnes nå bl.a. 19 av de 20 blad i serien
Hamburger Brücken (1931),
en lang rekke tidlige raderinger som for eksempel
Selvportrett (1921),
serien Seks karakterer (1922)
Billardspillere (1923) og
Hüttenwerk Wasseralfingen (1928).
 
Fra kunstnerens tid i Hamburg finnes bl.a.
Hafenbrücke (1929)
Skiftarbeidere (1929),
Mennesker på broen (1930),
Jazz (1930),
Max Sauerlands døtre (1930,
3 blad fra serien Karl Muck og hans orkester (1931)
samt portrettraderingen Gustav Schiefler(1931).
 
Deponert i museet er videre maleriene
Hochwiese bei Urach (1925) og
Pusteblumen ( pulverteknikk,1933),
samt trykkplaten til fargeraderingen Murere (1925).
 
Fra tidligere eier museet raderingen
Toter (Dr.Lembach) (1930) og platen til trykket.
 
 
Rolf Nesch bodde i Heidenheim 1900-1900.  Byens museum har en rekke raderinger fra årene
1920-1925, bl.a.
Den hellige Antonius’ fristelser,
St. Sebastian,
Skreddere og
Selvportrett med søsteren Hildegard.
 
Av nyere grafikk metalltrykket
Fridolin (1955-1965).
 
Malerier:
Idyll ved elven Brenz (1921),
Schloss Hellestein bei Heidenheim (1923).
 
Tegninger:
Istykkerskutt kirke (1915),
Par som rensker fisk (fargekritt, 1936),
Vaskekoner (tusjepensel og pastell, 1945),
Inntog (tusjpensel, 1952).
 
Trykkplater: Sevat. Inntog – todelt metalltrykk.
 
 
Haus im Park (tempera på lerret 1933),
Lofoten-fisker (fargekritt, 1936).
 
Grafikk:
Lot og hans døtre (1920),
Selvportrett (1920),
Orientaler og due (ca 1920),
Tømmerhuggere (1925),
Muck, profil til høyre (1931) og
Trær ved fjorden fra serien Sne (1933-1934).
 
 
Museet eier materialbildet Lofotfiskere trekker garn (1937) .
Grafikk:
Samtlige 21 blad fra serien Lofoten (1936)
og en rekke trykk fra serien Badescener (1939-1940).
 
 
Museet eier materialbildet
St. Sebastian (1941-1943)
og maleriet Trüber Tag am Hafen (Hamburg) (1927).
 
Grafikk:
Samtlige 20 blad i serien Gilgamesch (1922),
flere blad fra serien Sne (1933-1934).

Ansvarlig for siden : &