Bro over Elben I 1932 335x595mm Foto: Jacques Lathion, Nasjonalgalleriet, Oslo |
Negerrevy 1930 333x444 mm Foto: British Museum, London |
Eksperimenter med grafikk
1925 Oppdager ved et tilfelle hvordan gjennometsning av trykkplaten skaper spesielle virkninger. Resultatet ble raderingen Stenjomfruen. Flytter til Berlin.
1926 Julius Meier-Graefe og Otto Fischer stiller seg i spissen for en aksjon blant kunstsamlere for å sikre Nesch en fast månedlig inntekt.
1927 Flytter til Esslingen og gifter seg med sykepleieren Irma Anhalt.
1929 Flytter til i Hamburg, medlem av Hamburgische Sezession. Støttes av bl.a. Gustav Schiefler og Max Sauerlandt. Stiller ut trykkplater og raderinger i Museum für Kunst und Gewerbe.
1930 Fargeetsningene Parkett, Negerrevy og Wilhelm Furtwängler dirigerer.
1931 24 raderinger Karl Muck og hans orkester og 12 raderinger, dels i farger, St.Pauli.
1932 Grafikkserien Hamburgs Broer ble banebrytende. Platene til de 20 trykkene var påloddet løse elementer, metalltråd og netting, noe som førte til at motivet ble preget inn i papiret. Nesch kalte teknikken ”metalltrykk”- en betegnelse han holdt fast ved siden.
1933 Etter oppløsning av Sezessionen og de nazistiske kunstmyndigheters avvisning av hans bilder til en utstilling i Hamburgs kunstforening, flyktet Rolf Nesch til Norge. Bosatte seg på Slependen.